It seems we can’t find what you’re looking for. Perhaps searching can help.
It seems we can’t find what you’re looking for. Perhaps searching can help.
Copyright: © Esze Tamás Gimnázium © Minden jog fenntartva. Az oldalon található képek az Esze Tamás Gimnázium tulajdonát képzik. A képek bármilyen formában, részben vagy egészben történő felhasználása, letöltése, másolása, sokszorosítása, módosítása, bemutatása, nyomtatása, csak a szerző előzetes engedélyével és minden esetben a szerző nevének feltüntetésével lehetséges!
Az alábbi táblázatban a gimi csengetési rendjét találjátok
Óra | Csengetés |
---|---|
1. óra | 7:30-8:15 |
2. óra | 8:20-9:05 |
3. óra | 9:15-10:00 |
4. óra | 10:15-11:00 |
5. óra | 11:10-11:55 |
6. óra | 12:00-12:45 |
7. óra | 12:50-13:35 |
8. óra | 13:55-14:40 |
Intézményünkben a fogadóórák ideje fix időpontban történik, amit külön hirdetményben teszünk közzé.
Kérjük érdeklődj a tanulmányi osztályon, vagy a kréta felületén.
Iskolánk a sporttagozatra azokat
a diákokat várja, akik a jövőben sporttal kapcsolatos tanulmányokat szeretnének
folytatni, melynek segítségével edzői, sportszervezői, testnevelő tanári
pályára készülhetnek fel.
A Mátészalkai Esze Tamás
Gimnázium törekszik arra, hogy a sportoló tanulók speciális igényeihez igazodó
nevelést- oktatást biztosítson. Segíti a sportoló tanulók iskolai és sportbeli
kötelezettségeinek összehangolását, hogy választott sportágukban képességeiknek
megfelelően a legjobb eredményeket tudják elérni, emellett alkalmassá váljanak
a felsőoktatási intézményekben való továbbtanulásra.
A testnevelés tagozatos képzés az
állami előírásoknak megfelelő óraszámban oktatja majd a kerettantervben
meghatározott elméleti tantárgyakat is.
A tagozatra való felvétel
feltétele a szóbeli motivációs beszélgetésen való alkalmas minősítés.
A humán tagozatnak kitüntetett
szerepe van: gondolkodni tanít, ismereteket ad át, szellemi, erkölcsi örökséget
hagyományoz. Egy nép szimbolikus szövegei, történelmi forrásai többnyire olyan
írások, amelyek a legszorosabb összetartozást fejezik ki. Ezek olvasása,
tanítása személyiséget formál, fejleszti a szépérzéket, az ítélőképességet, az
erkölcsi érzékenységet. A humán tagozaton kiemelt fontosságú az érzelmi nevelés.
Kultúránk, benne irodalmunk
magyarul született meg, és ezen a nyelven formálódik tovább. A magyar irodalom
a Kárpát-medence magyarságának irodalma. Nyelvünk, történelmünk, kultúránk
közös. Kulturális értelemben egy nemzet vagyunk. Ezért a magyar nyelv és
irodalom és a történelem is a Kárpát-medencei magyarság irodalmát, történelmét,
szellemi örökségét egységesen és egységben kezeli.
A középfokú képzés szakaszában, a
9–10. évfolyamon a nevelésnek-oktatásnak sok és sokrétű cél- és
feladatrendszere van:
ennek feltétele a biztos szövegértés és szövegalkotás képességének
fejlesztése. Az, hogy a diákok szabatosan és pontosan, illetve a kommunikációs
helyzetnek megfelelően tudják kifejezni magukat.
A magyar nyelv és az irodalom
tantárgy fejlesztési céljai jórészt összehangolhatók: az alaptantervben
meghatározott hat fő fejlesztési területből (szövegértés; szövegalkotás;
olvasóvá nevelés; mérlegelő gondolkodás, véleményalkotás; anyanyelvi kultúra, anyanyelvi
ismeretek; irodalmi kultúra, irodalmi ismeretek) négy mindkét tantárgy
keretében fejleszthető. Minden nyelvtanóra kiemelt feladata a szövegértés és a
szövegalkotás tanítása.
A magyar nyelv és irodalom más
tantárgyakhoz, műveltségterületekhez is kötődik. A tantárgyi koncentráció
kialakítása a tantárgyi struktúra egyik fontos elve. Bizonyos irodalmi témakörök feldolgozásához ajánljuk a
művek filmes vagy színházi adaptációjának beépítését az órai munkába vagy a
házi feladatba.
A magyar nyelv és irodalom
tanításának nemcsak a műveltségátadás, a kompetenciafejlesztés, hanem az
érzelmi nevelés is a célja. A diákok érzelmi fejlődése az alapja későbbi
személyes boldogulásuknak, együttműködési képességüknek, társadalmi
beilleszkedésüknek és kulturált viselkedésüknek.
A képzési szakasz feladata, hogy
a tanulókat felkészítse az érettségire, tegye lehetővé – megfelelő ismeret,
műveltség átadásával, a tanulói kompetenciák fejlesztésével – a sikeres
továbbtanulást, a társadalomba való beilleszkedést. Érett, gondolkodó, ép
erkölcsi érzékkel rendelkező, kiegyensúlyozott felnőttekként kerüljenek ki a
közoktatásból.
Humán tagozaton tanuló a történelemtanulás során különféle jellegű
tudástartalmakkal és különböző típusú feladatokkal találkozik, amelyek
megtanulásához, illetve elvégzéséhez különféle módszereket kell választania. A
történelmi információk keresése és feldolgozása, a forráskritika, a
következtetések levonása és egyéb gondolkodási műveletek közvetítő hatásuk
révén általában fejlesztik a tanulási kompetenciákat. A történelmi értelmező
kulcsfogalmak megértésén és állandó használatán keresztül a tanuló fejleszti a
lényeges és kevésbé lényeges elemek megkülönböztetésének és rendszerezésének a
tanulás során elengedhetetlenül fontos képességét.
A tanuló a történelemtanulás
során megtapasztalja, hogy a történelemtudása az iskolán kívül, más
élethelyzetekben, illetve a jelen társadalmi, gazdasági és politikai
jelenségeinek megértéséhez és megítéléséhez is segítséget nyújt. Ez a
tapasztalat – az iskolai történelemtanulás élményszerűsége mellett – erős
ösztönzést adhat az élethosszig tartó tanulásra vagy legalábbis a történelmi és
társadalmi kérdések iránti érdeklődésre.
Kommunikációs kompetenciát is
fejlesztünk: történelmi források feldolgozása a szövegértés fejlesztésének
egyik hatékony módja. A tanuló a
felmerülő történelmi problémákról beszélgetéseket folytat, érveket gyűjt,
azokat írásban és szóban összefoglalja, digitális kommunikációs eszközök
segítségével mutatja be. A különböző típusú, más-más korokból és eltérő
társadalmi közegekből származó források feldolgozása pedig nagyban segíti a
különféle kommunikációs környezetek (kontextusok) közötti magabiztos eligazodást.
A történelem tanulása során a digitális eszközök etikus,
felelősségteljes használatával a tanuló információkezelési és -feldolgozási
készségei fejlődnek, ami elősegíti elemző és mérlegelő gondolkodása
kialakulását és elmélyítését is, aminek része a megszerzett információk
ellenőrzése, hitelességének vizsgálata. A történelmi forrásokat tartalmazó internetes portálok,
hang- és filmarchívumok és adatbázisok megismerése és használata, az itt talált
források feldolgozása elengedhetetlen feltétele a korszerű történelemtanulásnak.
A digitális információfeldolgozás, illetve a digitális kommunikáció
fejlesztésének nagy szerepe van a közéleti tájékozódási készségek
kialakításában, így a felelős és aktív állampolgárrá nevelésben.
A matematikai, gondolkodási kompetenciák is fejlődnek. A
tanuló az információk, illetve a források feldolgozása során problémákat
azonosít, magyarázatokat fogalmaz meg, kiemeli a lényeget, következtetéseket
von le. A történelmi ismeretek, fogalmak elsajátításával, valamint a történelmi
források és interpretációk mérlegelésével, hipotézisek alkotásával fejlődik az
elemző, problémamegoldó gondolkodása. Mindezek együttesen segítik a
differenciált történelmi gondolkodás kialakulását, melynek következtében a
tanuló képessé válik események, folyamatok és jelenségek különböző szempontú
megközelítésére, valamint bizonyos történések okainak és következményeinek több
szempontú feltárására.
A tanuló a különböző történelmi
korok mindennapi életének vizsgálatával, az életmód változatos formáinak,
valamint történelmi életutaknak és cselekedeteknek a megismerésével
viszonyítási pontokat találhat, illetve követhető modelleket adaptálhat saját
életútjának tervezéséhez és szervezéséhez. A tanulóban tudatosul, hogy nehéz
élethelyzetekben is kialakíthatók cselekvési tervek, lehetőségek. Értékeli a
válságos történelmi helyzetekben megnyilvánuló bátorság, kitartás,
önfeláldozás, segítségnyújtás és szolidaritás követésre méltó példáit. A tanuló
arra törekszik, hogy az emberi cselekedeteket, életutakat, élethelyzeteket,
társadalmi folyamatokat és jelenségeket árnyaltan értelmezze. A társadalmakra,
közösségekre jellemző magatartási és kommunikációs szabályok felismerése a
tanuló alkalmazkodóképességét fejleszti.
A kreativitás a kreatív alkotás,
önkifejezés és kulturális tudatosság kompetenciái is fejlődnek. A történelem tanulása során a tanuló
megismeri az emberiség, a magyarság kulturális örökségének fő elemeit. Értékeli
a kiemelkedő emberi alkotásokat és értelmezi azok technológiai, tudományos és
művészeti szerepét. Az egyes történelmi korszakok áttekintése során felismeri
az értékteremtő alkotások jelentőségét, és elemző gondolkodással feltárja
azoknak az életmódra, a mindennapokra gyakorolt hatását.
Munkavállalói,
innovációs és vállalkozói kompetenciák is fontosak a humán tagozaton. A tanuló
megismeri és értékeli az alkotó emberi tevékenységek változatos formáit.
Értelmezi és elismeri a tudósok, kutatók és művészek teljesítményét. Büszke a
magyar tudósok, művészek, sportolók és más értékteremtő, alkotó emberek
kiemelkedő eredményeire, teljesítményeire. Az életmódtörténeti témakörök
feldolgozása révén a tanuló felismeri, hogy a munkavégzés az egyén, a család és
a társadalom létfenntartását biztosítja; belátja, hogy a munka sokszor
küzdelmekkel jár, ugyanakkor személyiségépítő, társadalmi összetartozást is
erősítő tevékenység. A történelmi korszakok jellegzetes, egyedi vagy kiemelkedő
példái kiindulópontként szolgálnak a saját életút tervezésekor, akár a
pályaválasztás során is.
Tanulmányi kirándulások, interaktív múzeumlátogatások,
projektek is segítik a tanulók fejlődését.
Kis türelmet kérünk még
Szeretettel hívjuk és várjuk Önöket gimnáziumunkban tartandó fogadóórára, amely 15:00-18:00 ig tart.
Sok szeretettel hívjuk és várjuk Önöket gimnáziumunk jótékonysági báljára, melyet 2024. február 10-én tartunk a St. Jonathan Rendezvényházban. Támogatói jegyek még kaphatók.